Vanliga frågor

Nej det har ingen gjort. För det skulle ju bara leda fel. De största besöksföretagen du redan känner till skulle då börja dominera över de minsta bara för att de hade råd. Och naturen och allt annat gratiskul – som ju är utflyktens paradnummer – hade helt riskerat att hamna på undantag. Nej tack. Det här är en helt ny typ av karta som köps i butik av en väldigt enkel anledning. Vårt redaktörsmässiga oberoende. Sveriges bästa platser existerar nämligen i verkligheten. Om man bara samlar ihop alla delarna till perfekta dagar. Utan inblandning.

”Enligt oss” betyder att vi får hjälp av många utomstående. Men att det alltid är vårt guideförlag som gjort hästjobbet innan dess. När väl all information om allt underbart är insamlat, när väl kartorna är specialdesignade, när jag väl skrivit ihop ett manus så rycker andra in. Turistbyråer, folk som rastar hundar, enskilda nyckelföretag på marknivå – alla vi valt att kontakta får en chans att läsa och komma med åsikter. Det gör att vi som kartredaktörer är perfektionister i alla led. Och att allt stämmer exakt, när du väl kommer fram. Inte illa va?

Att göra en karta tar ett år i produktion. Detta för att vi designar kartan själv och tvingas plöja igenom så många källor innan vi verkligen hittat ”allt”. Men sedan fortsätt de att ges ut. Det finns en rad områden som är underbara men som bara kan prestera tio heldagar av upplevelser. Det är för få. Bra utflyktsområden är faktiskt destinationer vi redan känner till – om man ser till vad du som utflyktsåkare värderar högst. Valfriheten och mångfalden. Nivån på restaurangerna och caféerna. Och kanske att man kan stanna kvar i veckor, likt semesterparadiset Österlen, som kan uppvisa 35 hela dagar av lycka. Medan Söderslätt inte helt kan mäta sig där. Hur härligt och lysande än Skanör-Falsterbo är. (Allt gott till den som väntar)

Alla som vill får lov att försöka.

Allra bäst är förstås när du kombinerar försäljningen med att själv associeras med utflykter och upplevelser. Här nedan kan du surfa över till förlagets nuvarande återförsäljare för att se vilka som just nu har framgång.

De som säljer allra bäst är butiker med ett omsorgsfullt och personligt val av  produkter. En plats dit du söker dig för att hitta det unika, oftast i form av en originell gåva till någon nära och kär. Låter det som din butik? Bli en del av experimentet. Prova att sälja våra utflyktsguider i vilken kombination du själv väljer. För att stödja ett visst område eller för att erbjuda en komplett resguide-samling, du avgör.

Ett annat bra tips är att våga vara personlig i dina kundkontakter. Enklast är att använd kartan själv för att testa om den verkligen håller vad den lovar. Därefter blir det lättare att tala för varan.

Bra innehåll gör bra appar och visst lockas vi av uppdateringsmöjligheten. Å andra sidan har vi haft en mycket tydlig målbild när utflyktsguiden tagits fram. Att sällskap ska kunna samlas kring ett köksbord med utbredda kartor där alla får välja. Det har nämligen visat sig att receptet för en lyckad dag ligger i tidigt och gemensamt skapade förväntningar snarare än att en enskild reseledare tvingas garantera dagens kvalitet. Med en app finns just denna risken kvar, därav vår tvekan.

Det kan inte uteslutas att appar kommer. Men då i helt andra syften.

Är du en aktör inom besöksnäringen? Frågan är kanske inte så enkel som den verkar, eftersom vi ju alla tar emot utflyktsåkare, resenärer, besökare och utforskare dagligen utan att egentligen tänka på det.

Därför vill jag påpeka att vi lyssnar på er alla. Men det finns vissa aktörer som har ett yrkesmässigt intresse utöver det vanliga. Det kan vara en vd för ortens citysamverkan, en kommunchef eller näringslivsdirektör, en byagemenskap som ivrar för kulturarvet – eller rätt och slätt en kämpande hotellchef. Till alla er vill jag säga att det finns en plan som går ut på att starta upp för samarbeten – förutsatt att ni är öppna för vårt arbetssätt.

Så vill ni att vi kommer och berättar mer om vår metod att kartlägga Sverige så är ni hjärtligt välkomna att bjuda in oss. Vi kommer!

Det är en spännande tanke. För när man tänker på vad Sverige som nation har att tjäna på en produkt, framtagen av svenskar, åt sina utländska besökare, ägnade att bjuda in världen att njuta av platser, på samma sätt som vi svenskar gör – så ser man attraktionen.

Men det är en stor investering för ett litet förlag, så i första hand satsar vi på att bygga ut med svenska utflyktsguider över landet. Men är någon intresserad av ett samarbete, hör av er!

Kristian Olsson Lilja, förläggare och utflyktsguidernas skapare

Kristian Olsson Lilja, förläggare och utflyktsguidernas skapare